Hipz! = Hazriq Idrus Productionz

Monday, September 25, 2006

Episod Lima

Untuk pertama kali, persembahan teater Melayu bermula tepat pada masanya, iaitu pukul 8 malam. Jika tidak, persembahan yang dijadualkan bermula jam lapan malam akan bermula lebih kurang 8.15malam. Paling teruk, setengah jam lambat. Kata orang janji melayu.

Ini semua gara-gara kedatangan penonton yang lambat. Sepatutnya para penonton yang lambat tidak dibenarkan masuk sehingga waktu rehat atau Intermission, tetapi orang-orang melayu ni agak lembut hati. Selalu berfikiran tidak apa. Tidak apa kalau lambat sikit, jadi penonton dapat menonton penuh. Assidiq berbual di dalam hatinya sendiri.

Kedengaran “Voice–Over” di dalam Panggung Victoria ini.

“Selamat datang kami ucapkan kepada para hadirin sekelian ke Panggung Victoria. Sebelum persembahan dimulakan, diharap agar para penonton dapat mematikan telefon bimbit atau alat kelui atau tukarkannya ke moda gegaran supaya tidak menggangu kelancaran pementasan. Dilarang juga mengambil gambar sewaktu pementasan sedang berlangsung.

“Para hadirin sekelian, Teater 2000, dengan bangganya mempersembahkan, Villa ... Singa..!!”

Panggung digelapkan. Bunyi lagu didendangkankan tandanya persembahan sedang bermula. Tirai dibuka dengan perlahan. Kelihatan para pelakon sedang membuat pergerakan montaj di pentas.

Tiba-tiba kedengaran bunyi telefon bimbit! Membingitkan.

“Hello! Ahh, cik dahda kat dalam ni!” Suara lantang. Assidiq memusing ke arah suara itu. Seorang makcik sedang berbual di telefon bimbit. Kuat suaranya.

“Kenapa korang lambat? Tempat dah gelap ni”

“Ssyyhh!!” Terdengar beberapa penonton cuba memberitahu penonton seorang itu untuk berdiam diri. Makcik itu tidak menghiraukan mereka.

“Bila kau masuk nanti, jalan terus, sampai ke tengah, kemudian ikut lorong kecil tu. Cik duduk dekat ..errr....kerusi yang ke sepuluh dari belakang.” Mak cik itu cuba mengira bilangan kerusi dalam suasana yang gelap.

Assidiq mulai geram. Kuat suara makcik itu dan mengganggu persembahan. Tidak beretika langsung. Ingin sahaja dia bergerak ke arah makcik itu untuk mendiamkannya, tetapi dia duduk agak jauh darinya. Assidiq juga hairan tiada petugas panggung yang datang memberi amaran kepada makcik itu.

Sekejap kemudian, datang tiga-empat orang berjalan ke arah makcik itu dan duduk. Moga-moga mereka tidak lagi membuat bising!

Assidiq kemudian mengalihkan konsentrasinya ke arah pementasan Villa Singa. Naskah karya Nadiputra ini, seorang penggiat teateryang prolifik, pernah dipentaskan 30 tahun lalu di Panggung Negara tetapi kini dipentaskan semula untuk meraikan Jubli Perak bagi kumpulan teater setempat, Teater 2000, yang berpangkalan di Kelab Masyarakat Tampines West. Kini tenaga pementasannya adalah gembelingan tenaga baru dan lama.

Villa Singa dikaitkan dengan rumah yang didiami Encik Hamzah (lakonan Raffi Khan) dan keluarga. Digelar Villa Singa kerana kegarangan Encik Hamzah terhadap anak-anaknya kerana cara dia mendidik mereka adalah dengan menggunakan dispilin - persis di dalam kem askar. Sememangnya Encik Hamzah merupakan seorang askar pesara.

Akibatnya, anak-anak mereka, Yunos (lakonan Faizal Ramli), Maimon (Yati Ansari), Aisyah (Lyn Hazlina) dan Khalsom (Juliyanti Jalil) tidak dapat menerima cara dispilin yang diharapkan Encik Hamzah. Datang pula Cik Marlia (Norsiah Ramly), bekas kekasih Encik Hamzah, menagih cinta lama mereka. Justeru itu, konflik di dalam rumah begitu tegang.

Namun, Nadiputra bijak menggunakan dua buah watak yang dapat meringankan ketegangan keadaan. Watak Makcik Leha (Jamilah A Bakar) dan Cikgu Hamid (Hazriq Idrus) sering mendapat tepukan gemuruh apabila setiap kali mereka tampil ke pentas dengan lakonan dan gaya mereka yang bersahaja.

Namun, di akhir pementasan, di saat Encik Hamzah menyatakan hasratnya untuk memperisterikan Cik Marlia, dia terus rebah. Pementasan berakhir dengan tanda tanya.

Tepukan yang gemuruh diberikan kepada para pelakon sebaik sahaja mereka membuat “curtain call”.

Bila lampu panggung dinyalakan semula, pandangan Assidiq tertumpu kepada seorang gadis: Manis raut wajahnya, putih kulitnya, keperangan warna bebola matanya (warna asli!), mancung hidungnya. Berkerudung.

Assidiq tergamam. Dia kelu tidak terkata kerana itulah gadis yang bertugas di Perpustakaan Negara. Dalam keadaan itu, Assidiq hanya dapat menyaksikan gadis itu melangkah keluar dari Panggung Victoria.


1 Comments:

  • At 11:08 PM, Anonymous Anonymous said…

    Wah senyap2 ada blog eh??? Heheheh...

     

Post a Comment

<< Home